Tijdens de ALV van het Wagenings Ondernemers Contact (WOC) is Hanna Stellingwerff benoemd tot nieuwe voorzitter. Zij volgt Sjirk Bijma op, die zeven jaar lang deze functie vervulde bij de belangenvereniging van de Wageningse ondernemers.
Stellingwerff is acht jaar geleden naar Wageningen verhuisd voor de liefde. Zes jaar geleden is ze hier gestart met het Yogaschooltje, dit is uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf met twaalf docenten. Naast de lessen in de studio’s, verzorgen ze ook trainingen en workshops bij bedrijven op het gebied van stress-management. Toen ze hoorde dat Bijma ging stoppen bij het WOC, had ze zin in de uitdaging om hem op te volgen. “Ik ben voortdurend bezig met ontwikkelen, ongebaande paden uitzetten, zit boordevol plannen en ondernemerslust. Ik houd ervan mezelf uit te dagen, in het diepe te springen en dan te zorgen dat het werkt. Ik vind het een eer om dat ook voor het WOC te mogen doen. Ik heb er zin in!”
Tijdens de ALV blikte Bijma terug op zeven jaar voorzitterschap. “Het is lastig om hoogtepunten aan te geven. Maar ik troost me met de gedachte dat het er zonder de inzet van het WOC voor de ondernemers veel slechter zou uitzien. In ieder geval dringt het langzamerhand in meerdere geledingen op het gemeentehuis door dat ondernemen geen vies woord is. Waar ik tevreden op terugkijk is de concrete invoering en invulling van Wageningen Economic Board en parkmanagementoverleg. Mede door onze interventie is Visum Mundi bij de Aula gerealiseerd. In de coronaperiode hebben we de ondernemers met extra nieuwsbrieven van informatie voorzien en is mede door onze lobby de openstelling van de terrassen geregeld. Voor onze leden hebben we mooie bijeenkomsten geregeld zoals de jaarlijkse Haringparty en het Politiek Café. Hoogtepunt vond ik zelf de lezing van strafrechtadvocaat Wim Anker.”
Voor de toekomst wil Bijma meegeven dat ondernemers en gemeente de samenwerking moeten blijven zoeken. “En ik hamer er op dat er consistentie en duidelijkheid moet zijn over allerlei opspringende initiatieven. Neem bijvoorbeeld citymarketing en branding. Die lijken op elkaar, hebben met elkaar te maken, maar zijn wel te onderscheiden zaken. Ongelogen waar zijn er de afgelopen jaren wel tien initiatieven op dit gebied geweest. Je ziet door de bomen het bekende bos niet meer.
Bij zijn afscheid kreeg Bijma veel lof toegezwaaid voor zijn tomeloze inzet voor de belangen van de Wageningse ondernemers. Uit handen van wethouder Maud Hulshof kreeg hij daarvoor namens de gemeente symbolisch de allereerste Wageningse loftrompet overhandigd.