Inmiddels zijn winkelende en horeca bezoekende inwoners van Wageningen eraan gewend. Een gesloten winkeldeur wil niet zeggen dat de winkel dicht is. Het bordje op de deur ‘Natuurlijk zijn we OPEN, de deur is alleen dicht om energie te besparen’ maakt snel duidelijk dat de winkel open is. En dat deze winkelondernemer slim bezig is en zo bespaart op energie, geld en klimaat. En het winkelt een stuk rustiger voor de klant!
Het ophangen van zo’n bordje is vrijwillig en bedoeld om winkeliers te ondersteunen die de deur dicht willen houden. Hoe meer ondernemers meedoen, hoe gewoner het wordt. De ondernemers geven er een helder signaal mee af aan het publiek dat energie verspillen zonde is. Wageningen is een voorbeeld voor andere gemeenten, die in Wageningen navraag doen hoe dit project zo succesvol is opgezet.
Eind 2022 is een studententeam de winkels opnieuw langsgegaan voor de jaarlijks ‘nazorg’ronde. De reacties van de ondernemers waren zeer positief. De hoge energielasten waren een extra stimulans om na te denken hoe energie te besparen en hebben zeker bijgedragen aan het succes van de actie. In de winkelstraat is zichtbaar dat de actie een succes is. De meeste deuren zijn gesloten en de bordjes hangen duidelijk zichtbaar voor het winkelend publiek. Ondernemers gaven aan dat het even wennen was en ook wel een beetje ‘tegennatuurlijk’ voelde om de deur dicht te houden. Maar de algemene wijsheid dat een dichte deur tot omzetverlies leidt, leek niet het geval. Integendeel ondernemers merkte op dat klanten het zeer positief waardeerden. Ook viel op dat filiaalbedrijven die in de voorgaande jaren moeilijk waren te stimuleren om mee te doen nu zelf hun eigen ‘wij zijn open’ bordje hadden hangen.
Centrummanager Robert Frijlink is zeer tevreden over het initiatief en geeft aan dat de Wageningse ondernemers in de afgelopen jaren, maar helemaal door de hoge energielasten extra kritisch zijn gaan kijken naar het energieverbruik. “De studenten Evita en Romijn hebben bijgedragen aan het succes van de ‘nazorg‘ronde om de bordjes te gebruiken. Als centrummanager ben ik trots op het bewustzijn van de Wageningse ondernemers!”
Waarom deze actie?
Het verwarmen van een winkel met een open deur vraagt veel energie. Energie zorgt ook voor veel CO2-uitstoot dat slecht is voor ons klimaat. Een dichte winkeldeur levert tijdens openingstijden heel wat voordelen op: een ondernemer bespaart gemiddeld 37% energiekosten. Ook in de zomer willen we graag de deuren dicht zodat de airco niet harder hoeft te loeien. Zo worden de ondernemers twee keer in het jaar herinnerd aan deze energiebesparing.
Deze actie is een gezamenlijk initiatief van de gemeente Wageningen, Wageningen Werkt Duurzaam en Stichting Ondernemersfonds Wageningen (SOW).