In De Gelderlander stond een interview met onze voorzitter Sjirk Bijma en Leo Zwinkels van Keygene namens de W12. In hun gesprek met verslaggever Eric Wijnacker stond de bereikbaarheid van Wageningen centraal. Lees hier het volledige artikel.
Voor degenen die zonder inloggen niet het hele artikel kunnen lezen, volgt hieronder de tekst.
W12: ’Wageningen, doe eindelijk iets aan de bereikbaarheid’
WAGENINGEN – De twaalf grootste werkgevers in Wageningen gingen vijf jaar geleden in de W12 samenwerken om het bereikbaarheidsprobleem aan te pakken. Maar er is nog niets opgelost, zeggen Leo Zwinkels (KeyGene)en Sjirk Bijma (voorzitter WOC).
Leo Zwinkels zorgt er altijd voor dat hij voor 8 uur op zijn kantoor van KeyGene op het Business & Science Park in Wageningen zit. ,,Als ik iets later de A12 afsla weet ik dat ik tot wel een kwartier extra kwijt ben om die laatste kilometers af te leggen. Wie zegt dat Wageningen geen bereikbaarheidsprobleem heeft is nooit tijdens de spits onderweg van of naar Wageningen.’’
Fietsroutes
Ze willen overigens zeker niet alleen voor goede automobiliteit pleiten: ,,Dat is echt onzin. We pleiten net zo hard voor een beter openbaar vervoer en voor uitstekende fietsroutes. Maar een goede bereikbaarheid per auto is ook noodzakelijk. Van bezoekers en werknemers van buiten hoor ik steevast hetzelfde: tot Ede gaat het prima, daarna loopt het tijdens de spits vast. Het is niet óf óf, maar én én. We kunnen ons niets anders permitteren. Ik begrijp van collega’s die per openbaar vervoer van Utrecht naar Wageningen reizen dat zij minstens anderhalf uur tot zeven kwartier kwijt zijn. Met de auto, als ik de files voor ben, doe ik er 35 minuten over. Dan is openbaar vervoer dus geen geloofwaardig alternatief voor je dagelijkse woon-werkverkeer. We pleiten er dus ook voor om dat te verbeteren.’’ ,,We zijn de enige universiteitsstad zonder treinstation‘’, zegt Bijma, ,,en dat is niet iets om trots op te zijn.’’
Ondernemers
Ze zetten zich ook in voor een positiever beeld van de werkgevers: ,,Er zijn heel veel bedrijven, zeker in Wageningen, die zich juist inzetten voor een duurzamere wereld. Dichtbij en ver weg. Er zijn veel ondernemers die juist daardoor gedreven worden en dan is het toch ook niet verkeerd als we daar geld mee kunnen verdienen?’’
Bijma: ,,Als WOC, Wagenings Ondernemers Contact, zijn we het helemaal eens met het beleid van de gemeente om hoogwaardige kennisbedrijven naar Wageningen te halen. Het is goed voor de vitaliteit van onze stad. Maar als we niets aan de bereikbaarheid doen zullen er straks geen nieuwe Friesland-Campina’s, Unilevers, TNO’s of Imec’s meer volgen. Dat verkeer is echt een bottleneck, daar gaan potentiële vestigers over struikelen. En dat komt de vitaliteit van Wageningen en geheel Food Valley bepaald niet ten goede.’’
Rijnhaven
De ondernemers benadrukken dat de bereikbaarheid geen exclusief Campusprobleem is. Bijma: ,,Het raakt heel Wageningen. Ook het Business & Science Park en vergeet de binnenstad en de Rijnhaven niet. Het verontrust ons dat in het 40 pagina’s tellende coalitieakkoord aan economie amper een pagina wordt besteed. Qua bereikbaarheid zeggen we: neem een besluit en voer dat dan ook uit. Dóe iets Wageningen. En kies voor een robuuste toekomstbestendige aanpak zodat we over een paar jaar niet opnieuw dezelfde discussies aan hoeven te gaan. Onze oplossing? Wij denken inderdaad aan de Campusroute. En een betere verkeersafwikkeling bij de entree van de Campus via de Droevendaalsesteeg. Een belangrijke factor is de provincie die zegt; dit budget is er, het houdt een keer op. Uiteindelijk keert de wal het schip, maar daar moet je niet op willen wachten. Misschien zijn we als ondernemers van nature een beetje ongeduldig, maar we wachten al zo lang.’’
Minder snelle groei verkeer
Door onderzoekers is inmiddels vastgesteld dat de verwachte toename van het verkeer tussen 2012 en 2017 minder is gegroeid dan aanvankelijk verwacht. Zwinkels: ,,Dat klopt inderdaad. Maar als je de rapportages doorleest, zie je dat alle prognoses er op wijzen dat de verkeerstoename tot 2030 nog net zo fors uitkomt als al in 2012 werd voorspeld. De groei komt dus later dan toen gedacht maar met dezelfde uitkomst.’’
Dat moet toch niemand verbazen, stelt zegt Zwinkels. ,,Toen ik hier in de jaren tachtig van de vorige eeuw studeerde en woonde op de Bornsesteeg lagen er ten noorden van de Nijenoord Allee slechts enkele studentenflats en de sportvelden. Kijk wat er nu is bijgekomen. Van de woonwijken Nieuw Kortenoord en Noordwest tot het Business & Science Park en de Wageningen Campus aan toe. Dan kan toch niemand verbaasd zijn dat er veel meer auto’s rijden.’’ Bijma: ,,Prijs je gelukkig dat Wageningen zo vitaal is, maar dat heeft wel consequenties. Ik snap de bewoners van de Tarthorst en Roghorst eigenlijk wel die klagen over de toenemende drukte op de Nijenoord Allee.’’